Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2011

Ιστορία των πινακίδων κυκλοφορίας στην Αττική από το 1972 μέχρι σήμερα

Στην Αττική λειτουργούν εφτά υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών:
1. στην Αθήνα (κέντρο) με έδρα το Χολαργό και κωδικό υπηρεσίας «01»,
2. στον Δυτικό τομέα της Αθήνας (συντ. Δυτική Αθήνα) με έδρα το Ίλιον και κωδικό υπηρεσίας «54»,
3. στο Νότιο τομέα της Αθήνας (συντ. Νότια Αθήνα) με έδρα τον Άλιμο και κωδικό υπηρεσίας «56»,
4. στον Ανατολικό τομέα της Αθήνας (συντ. Ανατολική Αθήνα) με έδρα την Αγία Παρασκευή και κωδικό υπηρεσίας «58»,
5. στη Δυτική Αττική με έδρα την Ελευσίνα και κωδικό υπηρεσίας «55»,
6. στον Πειραιά με έδρα τα Καμίνια και κωδικό υπηρεσίας «57»,
7. στην Ανατολική Αττική με έδρα την Παλλήνη και κωδικό υπηρεσίας «59».

Όταν ξεκίνησαν οι διγράμματες πινακίδες το 1972 υπήρχε μόνο η υπηρεσία στο Χολαργό (Παπάγου για την ακρίβεια) που έδινε πινακίδες σε όλο το νομό. Η Αθήνα και τα προάστια είχαν τον κωδικό «01», και τα περίχωρα (υπόλοιπο Αττικής) τον κωδικό «02». Οι δύο κλάδοι είχαν τελείως ξεχωριστούς συνδυασμούς, όπως φαίνεται στις χρονολογικές λίστες. Από τη δεύτερη μάλλον παρτίδα και μετά, ο κωδικός αναγραφόταν και σε ένα ορθογώνιο στο δεξιό άκρο της μεγάλης (πίσω) πινακίδας, χωρίς όμως το «0» μπροστά.

Το 1973 ιδρύθηκε η διεύθυνση συγκοινωνιών Δυτικής Αττικής με έδρα το Περιστέρι και κωδικό υπηρεσίας «54» για τα δυτικά προάστια και «55» για τα δυτικά περίχωρα. Οι συνδυασμοί έρχονταν από την Αθήνα. Στα δυτικά προάστια δίνονταν πινακίδες με συνδυασμούς κέντρου και νουμεράκι «1» στα δεξιά, ενώ τα δυτικά περίχωρα έπαιρναν συνδυασμούς περιχώρων με νουμεράκι «2» στα δεξιά της πινακίδας.

Το 1976/7 ιδρύθηκε η διεύθυνση συγκοινωνιών Πειραιά με έδρα τον Άγιο Δημήτριο και κωδικό υπηρεσίας «56» για τα νότια προάστια και «57» για τον Πειραιά και τα νησιά που υπάγονται σε αυτόν. Οι συνδυασμοί έρχονταν και εδώ από την Αθήνα. Στα νότια προάστια δίνονταν πινακίδες με συνδυασμούς κέντρου και νουμεράκι «1» στα δεξιά, ενώ Πειραιάς και νησιά έπαιρναν συνδυασμούς περιχώρων με νουμεράκι «2» στα δεξιά της πινακίδας.

Επίσης το 1976/7 ιδρύθηκε η διεύθυνση συγκοινωνιών Ανατολικής Αττικής με έδρα το Σταυρό Αγίας Παρασκευής και κωδικό υπηρεσίας «58» για τα ανατολικά/βόρεια προάστια και «59» για τα ανατολικά/βόρεια και ορισμένα νότια περίχωρα. Οι συνδυασμοί έρχονταν πάλι από την Αθήνα. Και εδώ στα προάστια δίνονταν πινακίδες με συνδυασμούς κέντρου και νουμεράκι «1» στα δεξιά, ενώ τα περίχωρα έπαιρναν συνδυασμούς περιχώρων με νουμεράκι «2» στα δεξιά της πινακίδας.

Με την ίδρυση των παραπάνω διευθύνσεων ο Χολαργός σταμάτησε πια να δίνει πινακίδες περιχώρων.

Τα παραπάνω ίσχυσαν μέχρι το 1984/5 που ξεκίνησαν οι τριγράμματες πινακίδες. Τότε το νουμεράκι στα δεξιά της πινακίδας καταργήθηκε και αυτό σήμανε και την κατάργηση του κωδικού υπηρεσίας «02» ο οποίος από καιρό δεν εμφανιζόταν ούτε στις άδειες κυκλοφορίας πλάι στον αριθμό, εκεί κανείς συναντούσε τους κωδικούς «55», «57» ή «59» ανάλογα με την περιοχή. Πλέον η κάθε διεύθυνση είχε τους δικούς της συνδυασμούς: σύμφωνα με την αρχική αριθμοδότηση που είχε προβλεφθεί με την υπουργική απόφαση του 1982, η Αθήνα έπαιρνε τους συνδυασμούς με πρώτα δύο γράμματα ΥΑ, ΥΒ, ΥΕ, ΥΖ, ΥΗ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε από τα 14 γράμματα Α, Β, Ε, Ζ, Η, Ι, Κ, Μ, Ν, Ο, Ρ, Τ, Υ, Χ, ο Πειραιάς τους συνδυασμούς με πρώτα δύο γράμματα ΥΙ, ΥΚ, ΥΜ, ΥΝ, και οποιοδήποτε τρίτο γράμμα, η Δυτική Αττική τους συνδυασμούς με πρώτα δύο γράμματα ΥΟ, ΥΡ, ΥΤ, και οποιοδήποτε τρίτο γράμμα, και τέλος η Ανατολική Αττική τους συνδυασμούς με πρώτα δύο γράμματα ΥΥ, ΥΧ, και οποιοδήποτε τρίτο γράμμα.

Στην περίπτωση του Πειραιά, της Δυτικής και της Ανατολικής Αττικής, οι αντίστοιχες υπηρεσίες έδιναν τους ίδιους συνδυασμούς στα αντίστοιχα προάστια και στα περίχωρα και ο μόνος τρόπος να ξεχωρίσεις την προέλευση είναι η άδεια κυκλοφορίας, όπου πάντα μετά τον αριθμό κυκλοφορίας φαίνεται ο κωδικός της υπηρεσίας, «56», «54», «58» για τα αντίστοιχα προάστια και «57», «55», «59» για τις πιο μακρινές περιοχές.

Αυτό εξακολούθησε μέχρι την ίδρυση των διευθύνσεων στην Ελευσίνα (Ιούνιος 1995), την Παλλήνη (Σεπτέμβριος 1995) και τα Καμίνια (Σεπτέμβριος 1995). Οι νέες διευθύνσεις πήραν τις ονομασίες των παλιών, δηλαδή Δυτικής Αττικής, Ανατολικής Αττικής και Πειραιά αντίστοιχα, ενώ οι παλιές μετονομάστηκαν σε Δυτική, Ανατολική και Νότια Αθήνα αντίστοιχα, ή, πιο επίσημα, Δυτικό, Ανατολικό και Νότιο τομέα της Αθήνας. Οι πρώτοι συνδυασμοί που δόθηκαν στις νέες διευθύνσεις ήταν από τις αντίστοιχες παλιές, αλλά σχετικά σύντομα, όπως φαίνεται στις χρονολογικές λίστες το πράγμα μπερδεύτηκε, κυρίως λόγω ελλείψεων και με τις αντίστοιχες ανακατανομές που έγιναν. Τελικά, και εν μέσω συνεχών ανακατανομών που ανέτρεπαν τα αναμενόμενα, κυριάρχησε η λογική που λέει πως οι τομείς της Αθήνας που αντιστοιχούν στα προάστια θα παίρνουν συνδυασμούς που αντιστοιχούν στην Αθήνα, ενώ οι περιφερειακές διευθύνσεις που αντιστοιχούν στον Πειραιά και την υπόλοιπη Αττική θα παίρνουν τους συνδυασμούς που αντιστοιχούν στις αντίστοιχες, αρχικά ενοποιημένες, περιφερειακές διευθύνσεις. Αυτή η λογική ισχύει μέχρι και σήμερα.

Η αρχική αριθμοδότηση του 1982 δεν προέβλεπε την περίπτωση εξάντλησης των συνδυασμών για κάποια διεύθυνση। Αυτό όμως συνέβη με τους συνδυασμούς για τα δίκυκλα, πρώτα στο Ηράκλειο Κρήτης με την κατανομή του 1991 όπου τυπώθηκε ο τελευταίος προβλεπόμενος συνδυασμός (ΗΡΥ) και, στη συνέχεια, και στους 4 κλάδους της Αττικής, όπου με την κατανομή του 1992 τυπώθηκε ο τελευταίος προβλεπόμενος συνδυασμός (ΥΧΧ) για την Ανατολική Αττική, και με την κατανομή του 1994 οι τελευταίοι προβλεπόμενοι συνδυασμοί (ΥΗΧ, ΥΝΧ, ΥΤΧ) για τις άλλες διευθύνσεις. Η έλλειψη προβλεπόμενων συνδυασμών για τις πινακίδες των μοτοσυκλετών αντιμετωπίστηκε αρχικά με τη διάθεση συνδυασμών από τους λεγόμενους «Προσωρινά εξαιρούμενους συνδυασμούς γραμμάτων» διευθύνσεων με αργό ρυθμό ταξινομήσεων και, άρα, μικρή «κατανάλωση» συνδυασμών, όπως Φωκίδα, Φλώρινα, Λήμνος κλπ (βλ. σχετική ανάρτηση). Αυτό δε μπορούσε να συνεχιστεί για πολύ, από τη μια μεριά γιατί οι ανάγκες εφοδιασμού με πινακίδες στο Ηράκλειο και την Αττική ήταν πολύ μεγάλες, ενώ σύντομα το ίδιο φαινόμενο θα εμφανιζόταν και σε άλλες διευθύνσεις, από την άλλη μεριά γιατί υπήρχαν πολλές σειρές συνδυασμών αδιάθετες, για τις οποίες η αρχική αριθμοδότηση δεν προέβλεπε απολύτως τίποτα. Στις 31 Ιουλίου 1997 αποφασίστηκε από το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών η συμπλήρωση του πίνακα κατανομής των συνδυασμών με νέες σειρές συνδυασμών για διάφορες περιοχές. Δε θα ασχοληθούμε εδώ ούτε με το αν υπήρχε κάποια λογική στην επιλογή των συνδυασμών γραμμάτων και ποια ήταν αυτή, ούτε κάτω από ποιο κριτήριο προβλέφθηκε νέα σειρά συνδυασμών για περιοχές που ακόμα και τώρα, πάνω από δέκα χρόνια μετά, δίνουν συνδυασμούς από την αρχική σειρά, τη στιγμή που δεν προβλέφθηκε με τη συγκεκριμένη τροποποίηση νέα σειρά συνδυασμών για περιοχές που χρειάστηκαν μέχρι τώρα μία και δύο νέες σειρές.
Σε ό,τι αφορά την Αττική, οι νέες σειρές συνδυασμών που προβλέφθηκαν ήταν οι ακόλουθες:
1. για τη διεύθυνση της Αθήνας, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΖΖ, ΖΗ, ΖΚ, ΖΜ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
2. για τη διεύθυνση του Πειραιά, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΖΝ, ΖΡ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
3. για τη διεύθυνση της Δυτικής Αττικής, η σειρά με πρώτα δύο γράμματα ΖΤ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
4. για τη διεύθυνση της Ανατολικής Αττικής, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΖΥ, ΖΧ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε.

Στα αυτοκίνητα οι πιο αργοί ρυθμοί διάθεσης διαφορετικών συνδυασμών είχαν σαν αποτέλεσμα να μη χρειαστεί να δοθούν, λόγω έλλειψης συνδυασμών, «Προσωρινά εξαιρούμενοι συνδυασμοί γραμμάτων» από «αργούς» νομούς, αν και τέτοιους συνδυασμούς βλέπουμε ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 80 στις κόκκινες πινακίδες των αυτοκινήτων που εισάγονται με μειωμένους ή χωρίς δασμούς, αλλά και στις παλιές, επίσης κόκκινες, πινακίδες των φορτηγών ΔΧ Εθνικών Μεταφορών. Τον Απρίλιο και το Σεπτέμβριο του 1999 η Ανατολική Αττική και η Αθήνα εξαντλούν τους αρχικά προβλεφθέντες συνδυασμούς και μπαίνουν στις νέες σειρές συνδυασμών ΖΥ* και ΖΖ* αντίστοιχα. Στα δίκυκλα όμως υπάρχει πάλι πρόβλημα, οι συνδυασμοί τελειώνουν στην Αθήνα και το Βόλο. Στις 27 Απριλίου 2000 αποφασίστηκε εκ νέου από το Υπουργείο η συμπλήρωση του πίνακα κατανομής των συνδυασμών με νέες σειρές συνδυασμών για διάφορες περιοχές. Για την Αττική αυτή τη φορά προβλέφθηκαν οι εξής νέες σειρές συνδυασμών:
1. για τη διεύθυνση της Αθήνας, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΙΒ, ΙΕ, ΙΖ, ΙΗ, ΙΚ, ΙΜ, ΙΟ, ΙΡ, ΙΤ, ΙΥ, ΧΕ, ΧΖ, ΧΗ, ΧΡ, ΧΤ, ΧΥ, ΧΧ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
2. για τη διεύθυνση του Πειραιά, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΒΕ, ΒΖ, ΒΗ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
3. για τη διεύθυνση της Δυτικής Αττικής, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΒΝ, ΒΡ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
4. για τη διεύθυνση της Ανατολικής Αττικής, οι σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΒΚ, ΒΜ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε.

Τέλος, στις 24 Ιανουαρίου 2007 αποφασίζεται η τελική συμπλήρωση του πίνακα κατανομής συνδυασμών με όλες τις εναπομείνασες αδιάθετες σειρές συνδυασμών. Η Αττική παίρνει τις εξής σειρές:
1. η διεύθυνση της Αθήνας, τις σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΗΒ, ΟΑ, ΟΒ, ΟΕ, ΟΖ, ΟΗ, ΟΙ, ΟΚ, ΟΜ, ΟΝ, ΟΟ, ΟΤ, ΟΥ, ΟΧ, ΧΜ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε,
2. η διεύθυνση του Πειραιά, τις σειρές με πρώτα δύο γράμματα ΒΧ, ΤΖ και τρίτο γράμμα οποιοδήποτε.

Βέβαια στα αυτοκίνητα θα αργήσουμε πολύ να δούμε τους παραπάνω συνδυασμούς ή δε θα τους δούμε ποτέ, γιατί ήδη διαφαίνεται η εξάντληση όλων των συνδυασμών στα δίκυκλα και, άρα, η ανάγκη για ένα νέο σύστημα αριθμοδότησης που μάλλον θα αφορά και τα αυτοκίνητα.

Μία τελευταία παρατήρηση αφορά τις ειδικές κατηγορίες οχημάτων που παίρνουν πινακίδες με ίδιους συνδυασμούς όπως και τα καινούργια αυτοκίνητα ΙΧ: τα επαγγελματικά ΙΧ αυτοκίνητα και τα μεταχειρισμένα। Για τα μεταχειρισμένα, η διεύθυνση στο Χολαργό μάλλον είχε παλιότερα ειδικό τμήμα έκδοσης αδειών κυκλοφορίας στο οποίο παρέχονταν συγκεκριμένες πενηντάδες ή εκατοντάδες, τμήματα από τους τρέχοντες συνδυασμούς. Οι σχετικές παρατηρήσεις αφορούν το διάστημα από το 1993 ως το 2000, δεν γνωρίζω όμως από πότε ξεκίνησε η παραπάνω διαδικασία και αν και πότε σταμάτησε. Για τα επαγγελματικά, όλες οι διευθύνσεις, με εξαίρεση τη διεύθυνση Δυτικής Αττικής, δίνουν εδώ και πολλά χρόνια και μέχρι σήμερα, συγκεκριμένα τμήματα των τρεχόντων συνδυασμών. Προφανώς και εδώ θα πρέπει να υπάρχουν ειδικά τμήματα έκδοσης αδειών κυκλοφορίας για επαγγελματικά ΙΧ οχήματα.


Για τη χρονολογική λίστα των συνδυασμών που δόθηκαν σε κάθε διεύθυνση δείτε εδώ.

Σχετικές Σελίδες

ΠΕΡΙΕΧΌΜΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΊΟΥ

Ελληνικές Πινακίδες Κυκλοφορίας

· Οι πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων στην Ελλάδα

Γενικές πληροφορίες

· 1 Κατάλογος συνδυασμών με 3 χαρακτήρες

· 2 Κατάλογος συνδυασμών με 2 χαρακτήρες

· 3 Ειδικές κατηγορίες

· 4 Αριθμοί κυκλοφορίας πριν από το 1972

· 5 Άγιον Όρος



Πληροφορίες για τις προμήθειες πινακίδων

-Κατανομές πινακίδων αυτοκινήτων (Ε.Ι.Χ., Φ.Ι.Χ. και Δ.Χ.)

-Κατανομές κόκκινων πινακίδων αυτοκινήτων (που εισάγονται ατελώς ή με μειωμένους δασμούς)

-Κατανομές πινακίδων μοτοσυκλετών


Πινακίδες Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης

● Διεθνών μεταφορών


Λοιπές πληροφορίες

- Κλάδοι επαγγελματικών Δ.Χ. Θεσσαλονίκης (διγράμματες και τριγράμματες)

Ιστορικά Στοιχεία

-Τελευταίες παρατηρήσεις
Έτους 2011
Έτους 2006

- Ιστορία πινακίδων κυκλοφορίας στην Αττική από το 1972 μέχρι το 2008 και χρονολογική λίστα των συνδυασμών που δόθηκαν κάθε χρονιά

- Από που ξεκίνησαν οι πινακίδες νέου τύπου (με GR) σε κάθε περιοχή (αυτοκίνητα Ι.Χ. και Δ.Χ.)

- Σημεία μετάβασης σε πινακίδες κυκλοφορίας νέου τύπου (μεγάλες και μικρές πινακίδες με GR) στις μοτοσυκλέτες της Αττικής και της Θεσσαλονίκης

- Άρθρα σχετικά με την κατάργηση των μεγάλων ευρωπαϊκών πινακίδων για τις μοτοσυκλέτες και της αντικατάστασης τους από μικρότερες